Blog

Geef je omzet een boost met onderhoudsabonnementen + gratis voorbeelden

Photo from Stockvault.net

Als ex-installateur weet ik dat je als installateur veel meer geld kunt verdienen met onderhoudscontracten voor de cv-ketel. En weet ik ook dat het lastig is deze te maken.

Je laat veel geld liggen en het is een manier om meer klanten beter te helpen en meer ruimte te creëren in je agenda. Hier ligt jouw kans om je installatiebedrijf te laten groeien.

Ik geef de vier onderhoudscontracten die ik een aantal jaren heb gebruikt graag aan jou cadeau, zodat jij ze ook kunt inzetten voor je bedrijf en daarmee de omzet een boost kan geven. Plus: je krijgt 12 tips waarmee je onderhoudsabonnementen gebruikt in jouw voordeel.

Tip 1: Maak een feestje van het abonnement dat je het liefst wilt verkopen. 

Uit mijn ervaring is gebleken dat het all-in 2 jaar abonnement het grootste voordeel voor jou is én je klant.

Denk je nu: Om de twee jaar, dat is veel te ruim? Je klant is hartstikke blij want hij tekent voor veiligheid en als hij ieder jaar een onderhoudsbeurt moet betalen is hij duurder uit. Hij heeft geen kosten als er iets kapotgaat, alles is inclusief.

Jij verdient goed aan de abonnementen en je kunt eens zoveel onderhoud doen per jaar dus heb je meer ruimte in de agenda.

Tip 2: Een goede start met een ketel in goede conditie. 

Spreek met je klant af dat bijvoorbeeld binnen twee weken de start-onderhoud moet zijn uitgevoerd of ingepland op kosten van de klant. Eventuele onderdelen die dan vervangen moeten worden zijn ook voor de rekening van de klant. Heb jij geen onkosten omdat de ketel in slechte conditie is.

Tip 3: Maak er een SEPA-overeenkomst van. 

Incasseer het bedrag zodat je klant niets hoeft te doen. Het incasseren van terugkerende betalingen geven jou een grote mate van rust en vrijheid. Bij je bank maak je dit eenvoudig aan. Om je werk te besparen met incasseren kun je per kwartaal afrekenen.

Tip 4: Exclusief tussentijds resetten en bijvullen van de ketel. 

Sluit uit dat je langs moet komen om op reset te drukken, omdat de ketel toevallig op storing valt. Of omdat de ketel bijgevuld moet worden. De klant kan dit zelf oplossen. Laat hem extra betalen als hij het toch prettig vindt dat je komt.

Tip 5: Bied een voordeel voor je klant. 

Stel jezelf eens de vraag: hoeveel omzet loop ik mis door geen abonnementen te doen? Abonnementen aantrekkelijk maken en verkopen dus.

Bereken bijvoorbeeld geen arbeidskosten bij storing. Als je onderhoud bijhoudt dan zullen er weinig storingen zijn.

Geef je klant ook een korting bij aanschaf van een nieuwe ketel. En bied een 24 uursservice. Dat vindt je klant een fijn idee. In de praktijk wordt hier toch bijna geen gebruik van gemaakt.

Tip 6: Vermeld dat je binnen een bepaalde tijd ter plaatse bent. 

Bij de basis abonnementen spreek je bijvoorbeeld af dat als de storing voor 10.00 uur gemeld is, dat ze dezelfde dag nog geholpen worden. Geef meer tijd voor de all-in contracten, tot bijvoorbeeld 15.00 uur.

Tip 7: Hanteer een straal. 

Bijvoorbeeld een straal van 15km. Alle klanten daarbuiten kun je €1 p/km rekenen. Daarmee heb je de brandstofkosten en de tijd die je kwijt bent om te rijden ook gedekt.

Tip 8: Bereken een toeslag voor overige merken. 

Ketels waar je goede ervaring mee hebt, neem je op in je voorwaarden. Voor overige merken laat je je klanten een toeslag betalen.

Tip 9: Spreek af dat de ketel niet te oud mag zijn. 

Het moet voor jou ook interessant blijven. Spreek af dat de ketel niet ouder mag zijn dan bijvoorbeeld acht jaar om het abonnement af te sluiten.

Bij all-in zou je kunnen zeggen dat je de onderdelen vervangt totdat de ketel twaalf jaar wordt en daarna de onderdelen niet meer kosteloos vervangt.

Tip 10: Maak een overzichtelijke tabel van je abonnementen en zet deze op je website. 

Herken je het gevoel dat je overspoeld wordt met informatie? Vervolgens kom je tot niets en laat je het maar gaan.

Toon daarom wat je te bieden hebt in een fatsoenlijk overzicht en je klant kan goed zien wat het beste bij hem past. Waar vindt hij deze terug? Op je website natuurlijk. Bij de gratis onderhoudsabonnementen vind je een voorbeeld van de tabel die ik heb gebruikt.

Tip 11: Vraag voldoende voor het onderhoud. 

De meeste mensen waarmee ik spreek doen hun werk continu met geldstress. Bedenk eens, met jouw diensten help je je klant en als je meer verdient kun je meer investeren.

Je hebt de mensen iets te bieden. Vraag een goede prijs, daarmee kun jij je werk nog lang doen. Durf je ook niet goed je prijs te verhogen? Lees hier de blog van business coach Ninke van der Leck ‘5 redenen waarom je goede prijzen moet vragen‘.

Tip 12: Spreek met je klant af dat jij contact opneemt over de onderhoudsafspraak. 

Neem het initiatief voor het maken van de volgende onderhoudsafspraak. Hier maak je je klant heel blij mee. Je loopt veel omzet mis als je dat niet doet.

Te veel werk dat onderhoud plannen? Zeker.  Daar helpen we je daar graag bij. Met Service Planner heb je geen werk aan de onderhoudsplanning en gaat het afspraken maken volledig automatisch. Ontdek de mogelijkheden van Service Planner en probeer het gratis uit.

Hoe zien jouw onderhoudscontracten eruit? Heb je nog andere tips? We zijn benieuwd. Laat je het ons weten in de comments? 

Ontvang gratis de onderhoudsabonnementen

Laat een reactie achter